Ořechy/semínka – proč namáčet a klíčit?

Ještě před rokem jsem o nějaké namáčení nebo klíčení ořechů neměla ani ponětí. Je pravda, že jsem jich nikdy nejedla moc a když jsem si občas koupila pytlík mandlí natural (a snědla ho celý), tak mě pěkně bolelo břicho. Ale co si budeme povídat, sníst celý pytlík mandlí, taky není úplně normální :D. Z ankety v Instastories a z „mého průzkumu“ nejbližším okolím vyplynulo, že většina lidí nenamáčí (ani neklíčí). Já jsem se o namáčení a klíčení dozvěděla až díky skupince na Facebooku na podporu programu Whole30. Nejdřív mi to přišlo jako „zbytečná práce“ a něco navíc. O pár týdnů později mi na internetu (už ani nevím kde) vyběhly dva články na toto téma a byla jsem dost překvapená… A od té doby stále namáčím a občas klíčím.

Namáčet nebo nenamáčet?

Ořechy (natural), které běžně koupíte v obchodech, nejsou předem namočené (pokud není na obalu uvedeno jinak – ale ještě jsem se s tím nesetkala). Příroda to má moc dobře zařízení a každý živočich či rostina má nějaké obranné látky (zbarvení, bodliny…), které mají za úkol je chránit. Ořechy obsahují kyselinu fytovou a enzymové inhibitory.

Kyselina fytová –  slouží jako zásobárna forsforu a chrání ořechy a semínka do té doby, dokud nebudou v prostředí vhodném pro klíčení. V trávicím traktu váže na minerály jako jako je železo, hořčík, vápník a mangan. Tím se tyto minerály stávají pro tělo nevyužitelné. V případě zvýšené konzumace ořechů se může stát (konzumace na denní bázi), že budete trpět nedostatkem těchto minerálů. Některá zvířata obsahují ve svém tělě fytázu, což je enzym štěpící kyselinu fytovou. Lidské tělo ho však neobsahuje.

Enzymové inhibitory – také slouží jako pomocníci, díky kterým ořech nezačne klíčit, dokud na to nemá vhodné (vlhké) prostředí. Současně tyto inhibitory blokují trávicí enzymy, které způsobují pocity těžkosti v žaludku.

Z toho důvodu je potřeba ořechy/semena „aktivovat“. Namáčení je jednoduché. Dle níže uvedení obrázku si dle druhu ořechů nebo semen zjistíte dobu namáčení. Ořechy/semena namočíte do vody smíchané s půl lžicky himalájské (nebo jiné) soli. A necháte při pokojové teplotě „pracovat“. Poté stačí vodu slít, ořechy/semínka propláchnout a dál s nimi pracovat.

Klíčení

Až na ořechy, většina semínek (a obilovin a luštěnin) nestačí pouze namočit. Při klíčení začnou totiž v semínkách probíhat metabolické děje, které mají za úkol poskytnout dostatek živin rostoucímu organismu. Aktivují se v nich enzymy, škroby se proměňují v cukry, bílkoviny se štěpí na aminokyseliny, tuky na mastné kyseliny a několikanásobně v nich vzroste obsah vitamínů a minerálů, především železa a hořčíku. Ke klíčení se dají použít nakličovací misky, nebo semínky jednoduše nasypte na talíř s rozprostřenou vatou a několikrát denně je kropte vodou tak, aby bylo neustále zajištěné vlhké prostředí. Po naklíčení je možné semínka vysušit a pomlít na mouku či zamrazit. V tomhle ohledu je k nezaplacení sušička potravin.

Zdroj obrázku: zde

Moje zkušenost

Možná Vás to překvapí, ale naklíčené ořechy i semínka jsou tisíckrát lepší než ty „neaktivované“. Namočené mandle jsou po vysušení příjemně křupavé a chutnají skoro jako pražené. Jak jsem už psala, nejdřív mi to přišlo jako „zdlouhavé“ a zbytečné, ale už jsem si na to tak zvykla, že mi namáčení přijde úplně automatické. Většinou ořechy namáčím ve větším množství (1-2 kg) a následně je nechám v sušičce potravin vyschnout. A přidávám zde i pár „receptů“ na ty nejchutnější „aktivované“ ořechy, které poslouží jako super svačina nebo jako doplněk k hlavním jídlům.

Naklíčené ořechy s kurkumou

  • hrnek vlašských ořechů
  • hrnek mandlí
  • lžička skořice, lžička mletého kmínu
  • půl lžičky kurkumy
  • lžička himalájské soli

Postup: Ořechy dle doporučené doby namočíme. Aktivované ořechy smícháme s veškerým kořením a necháme vysušit (buď v troubě (max. 70 stupňů – cca 10 hodin) nebo v sušičce potravin (dle instrukcí v návodu –  v té mojí okolo 6-8 hodin).

Mexická dýňová semínka (úžasná do salátů)

  • 2 hrnky dýňových semínek
  • šťáva z poloviny limetky
  • lžička mletého chilli
  • lžička himalájské soli

Postup: Dýňová semínka nejprve namočíme a poté necháme naklíčit. Štávu z limetky smícháme se solí a chilli. Dýňová semínka „namarinujeme“ v nálevu a poté necháme usušit.

Vánoční mandličky

  • 2 hrnky mandlí
  • 2 lžičky perníkové koření bez přidaného cukru
  • lžíce červeného víno (ideálně portské)
  • špetka himalájské soli

Postup: Červené víno smícháme s kořením. Přidáme namočené mandle a usušíme.

 

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*