Whole30

Možná jste už o tomto programu slyšeli, možná ještě ne, ale v dnešním článku se vám tenhle program pokusím přiblížit. Ještě před dvěma měsíci by mě určitě nenapadlo se o Whole30 zajímat a už vůbec ne ho vyzkoušet.

 

Vlastně jsem se k němu dostala úplně náhodou, když mi před pár týdny kamarádka Ráďa přinesla knížku „Jídlo na prvním místě“. Nejdřív se mi hodně líbil název, pak jsem si ale přečetla stručný popis na zadní straně knížky a úplně se vyděsila. První, co mi prolétlo hlavou bylo: „Sakra, dyť to je paleo, no to nejsem blázen! To bude pěkná blbost“. No na pár týdnu se vrátila knížka do naší knihovny a čekala a čekala. Nechápejte mě špatně, ale vůči alternativním výživovým směrům jsem byla docela skeptická.

Když už jsem neměla co číst, rozhodla jsem se dát knížce šanci. Vážně lituju, že jsem se do čtení nepustila daleko dřív. Knížku jsem přečetla na pár zátahů a můžu říct, že mě opravdu dostala. Nemám ráda nepodložené informace a vyhovujeme mi, když knížka obsahuje zdroje, které si můžu vyhledat a případnou studii přečíst celou. Abych neodbočila moc od programu Whole30, knížka obsahuje mimo spousty užitečných informací také 30 (a více) denní program. Někdy se se můžete setkat i s označením dieta, ale už to samotné slovo mi nahání husí kůži.

Whole30
Jedná se krátkodobý (30 a více dní) nutriční restart organismu podle programu manželů Hartwigových. Jeho cílem je naučit vás zdravým stravovacím návykům, obnovení zdravého metabolismu, ozdravení zažívacího traktu a srovnání imunitního systému a prostě začít vnímat jídlo trošku jinak. Možná to zní složitě, ale praxe je dost jednoduchá. Ve zkratce lze říct, že na 30 dní (případně dle potřeby na více) vyřadíte ze svého jídelníčku průmyslově zpracované potravin, obiloviny, luštěniny, mléčné výrobky, samozřejmě alkohol a tabákové výrobky a veškerý přidaný cukr (přírodní i umělý).

Možná jste se právě vyděsili. Vlastně se ani nedivím. Když jsem se dočetla v knížce ke kapitole, která obsahovala popis programu, byla sem mírně v šoku. Do té doby jsem byla hrozně nadšená a přesvědčená, že to prostě musím zkusit (během čtení, jsem si vyhledala pár zajímavých studií a oslovila pár lidí, o kterých jsem věděla, že programem prošli). Po přečtení tohoto seznamu zakázaných potravin sem vykulila oči a vůbec neměla představu, co vlastně budu jíst.

To byl vlastně takový první šok, po chvilce googlování už mi to tak hrozné nepřišlo. Všechna jídla vypadala lákavě a příprava byla jednoduchá. Další překvapení bylo jíst 3x denně (při zvýšené aktivitě 4x). Do té doby jsem byla zvyklá jíst zpravidla 6x denně a na každé jídlo jsem se vážně těšila (těžko říct, zda se jednalo o hlad). Pořád to bylo, ale hodně otevřené a brala jsem to tak, že to v budoucnu vyzkouším. Vzhledem k tomu, že cílem není žádné hubnutí (i když často tento nutriční restart doprovází), ale spíše zlepšení fungování těla a celkové zdraví, zlom přišel, když jsem dostala 4. antibiotika za rok 2017. Většinou se jednalo o záněty. V tu chvíli jsem si řekla, že rozhodně nemám co ztratit, naopak můžu je získat a budu mít vlastně i takový „zážitek“. Ano, to jsem celá já 😊.


1. týden Whole30

A tak jsem 27.8.2017 začala. S velkými obavami, spousty otazníků, ale s velkým nadšením (mí přátelé chápou). V knize je krásně popisováno, co můžete, od kterého období programu očekávat.  První sedm dní bylo dle knížky poměrně náročné období. Tělo si zvyká na nový styl stravování a mozek bojuje proti vám.

Musím teda říct, že u mě první týden byl naprosto super, dala jsem tělu čas se zregenerovat po antibiotikách a zároveň si zvyknout na nový stravovací režim. Všechno šlo opravdu dobře, za celý týden jsem neměla jediný den hlad (v den kdy jsem šla cvičit jsem si dle pravidel programu a pocitově přidala jednu svačinu), neobjevili se žádné chutě nebo bolesti hlavy atd. Naopak, cítila jsem se skvěle, stále sytá a po žádném jídle mi nebylo těžko, nebyla jsem nafouklá.

Ale týden je hrozně málo na to, abych dělala nějaké závěry a hodnotila program, takže bych se spíš zaměřila na fakt o Whole30, tak si pojďme to základní shrnout.

Kdy začít přemýšlet o tom, zda program absolvovat:

  • začínáte být (nebo už možná jste) otrokem jídla a jídlo ovládá vás, ne vy jídlo (chutě maří vaše snahy o zdravý životní styl nebo hubnutí)
  • chcete zlepšit svůj zdravotní stav
  • chcete se zbavit závislosti na cukru
  • chcete zlepšit svůj sportovní výkon
  • chcete pročistit své tělo
  • zajímá vás, jak bude tělo reagovat, když mu dáte pouze kvalitní potraviny a opravdové jídlo
  • máte zdravotní problémy a chcete zkusit, jestli změnou stravy dokážete příznaky zmírnit, či nemoc zcela vyléčit

Doufám, že jste si udělali trošku obrázek a pokud vás toto téma zajímá určitě doporučuju přečíst si knížku Jídlo na prvním místě, kde se dozvíte další podrobnosti. V příštím článku vás vezmu s sebou do kuchyně a ukážu vám, jak vypadal můj první týden v praxi.

 

1 komentář

  1. […] článku jste si mohli přečíst pár slov o programu. Pokud jste nezaregistrovali, mrkněte zde. Zkusím vám trošku popsat svoje pocity z programu. Předešlý článek jsem psala chvilku […]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *